I veckan har jag deltagit i ett studiebesök på den tre år nya
förskolan Solkullen i Gamleby. Fantastiskt. 135 barn i 10 avdelningar med
gemensamma matsalar, studierum, lekrum och egna utemiljöer. Förskolan är byggd
med ett längsgående luftigt, rymligt ”skepp” där varje avdelning dockas mot som
satelliter. Mellan varje enhet är en yttergård med lekplats och därutöver finns
grönytor och tillgång till fritidsytor.
Kostdelen består av ett eget tillagningskök där 1,8 tjänst
tillagar, serverar och tar hand om allt efterarbete för all kost till barnen.
Den allra mesta maten lagas från grunden med lokala råvaror.
Barnen stortrivs på förskolan och kan vara helt i sina egna
grupper eller tillsammans med jämnåriga i annan grupp. Innan inflyttning fanns
betänklighet mot storleken från några både föräldrar och pedagoger vilket vänt
till att man blivit mycket nöjda med resultatet. En stor fördel med den stora
enheten är att när man behöver vikarier så sker det så ofta att det kan bli samma
personer som får erbjudande och blir bekanta med barn, kollegor och föräldrar.
Efter detta besök är det klart för mig att det finns många pedagogiska och
verksamhetsmässiga, för att inte tala om ekonomiska, fördelar med många grupper
samlade i en stor och välplanerad enhet.
I en forskningsrapport från Tillväxtverket bekräftas det rätta i
Vimmerbys arbete med strategi för ökad attraktionskraft.
I konkurrensen om inflyttare och att öka invånarnas trivsel
måste attraktiviteten upprätthållas och stärkas, säger rapporten. Det måste ske
utifrån den egna kommunens behov och möjligheter i samklang med förutsättningar
och medborgarinflytande. I forskningsstudien pekas på det viktiga hur processen
att formulera en målbild genomförs. Sker det enskilt (inom och av kommunen
själv) eller interaktivt (samarbete mellan en rad olika aktörer på olika
nivåer). Mest framgångsrikt är att välja det interaktiva förhållningssättet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar