fredag 6 april 2018

Resan med Lalandia


 
Så heter vårens medborgarutskick i Motala som jag fått i min hand. Varför skriver jag om Motala kanske någon undrar. Inte alls konstigt för besöksnäringen i södra Sverige hänger ihop och de stora besöksmålen lyfter varandra och gör regionen allt mer gemensamt attraktiv att besöka.

I bladet ger både Jocke på Astrid Lindgrens värld och jag vår syn på värdet för oss i Vimmerby att Motala får en superintressant åretruntattraktion inom några år.

Först lite om Lalandia. (http//www.lalandia.dk) Lalandia är en upplevelsepark med många aktiviteter där bad och lek i tropisk miljö är en bärande aktivitet. Till parken är kopplat butiker, restauranger och inte minst boenden. Parken är åretruntöppen och den första ligger i Danmark i närheten av Legoland. Redan här förstår man värdet i att samsas om besökarna och ge varandra mervärden.

Jag läser ur bladet. Näringsminister Mikael Damberg: ”Jag är glad att Lalandia valt göra sin första utlandsetablering i Sverige och Motala. För Motala och besöksnäringen i stort har etableringen stor betydelse.” Kommundirektör Peter Ingesson: ”Med tre starka besöksmål i vår region kan nu hela Sveriges turistkarta ritas om genom Lalandia, Kolmården och Astrid Lindgrens värld.” Inte utan att man känner glädje över att kommunens ansträngningar med Astrid Lindgrens värld och nu Näs i nära samverkan med Astrids familj ses som en viktig pusselbit för en etablering i Motala.

Allt detta får mig in på hur viktigt det är att samverka, ge och ta, göra gemensam sak och gemensamma ansträngningar. Vi måste sluta med ”det går inte”, ”det får kommunen göra”, ”varför inte vi när andra får”. Att ta tag i sina egna möjligheter, bjuda till och välkomna även dom som tänker och gör lite annorlunda får bli mitt medskick. Eller som kommunens värdeord så väl uttrycker Ansvar, Mod och Fantasi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar