fredag 17 februari 2017

Jag kan inte låta bli att


förvånas över regionrådet Göran Gunnarssons inställning till Stångådals- och Tjustbanorna. Har kompassnålen helt svängt fel? Borde inte han som centerpartist i högsta grad förespråka bygdens framtidsmöjligheter och överlevnadsvillkor. Det räcker inte att ha kvar lanthandlare och bensinmackar för att möta framtiden och få en god utveckling i södra Östergötland och nordöstra Småland.

Vi måste få en bra infrastruktur, en utomordentlig infrastruktur. Det handlar om en regional järnväg med hög prestanda. Det handlar om fiber och bredband. Det handlar om ett utbyggt och underhållet vägnät. Jag är övertygad om att vår framtid ligger i att lyckas i dessa satsningar och det gör mig då så besviken när motståndet reses från vad jag trodde kompis i Region Östergötland (”för dyrt att satsa på Stångådalsbanan”), Trafikverket (”folkvalda ska inte klaga på Trafikverkets agerande”) och Telia/Scanova (”snart klipper vi ned koppartrådarna”).

För övrigt läs gärna debattartikeln ”Bygg gärna – men inte här på min bakgård” publicerad i veckans Dagens Samhälle. Här är länken:

http://www.dagenssamhalle.se/kronika/bygg-gaerna-men-inte-hos-mig-31484

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar